O povijesti proizvodnje duhana u Širokom Brijegu i izazovima naših predaka

Uz dopuštenje autora Zdenka Ćosića, portal Jabuka.tv prenosi tekst “Naopako shvaćen pojam slobode ili priča o gospodarskom (pro)cvatu širokobriješkog kraja”, koji je objavljen u Monografiji Širokoga Brijega.

Prvi pisani tragovi govore da su Hercegovci duhanom trgovali, da su ga krijumčarili, odnosno švercali još u XVII. stoljeću (prvi spomen 1676. godine), dok se o uzgoju i proizvodnji prvi put govori tek 1842. godine u jednom zapisu fra Ivana Franje Jukića.

Čini se da su zanimanje vlasti i kroničara toga vremena više privlačili trgovci i šverceri nego proizvođači. Gotovo svaka obitelj u Hercegovini, pa tako i u Širokom Brijegu, sadila je duhan za vlastitu uporabu polovinom XIX. stoljeća.

Poznato je da su i turske vlasti poticale sadnju duhana u drugoj polovini XIX. stoljeća. Od 1875. godine turske vlasti uvode monopol pa ionako loše organizirana i primitivna proizvodnja naglo opada. O vrsti duhana toga doba malo se zna, ali je zapisano da se najviše proizvodio u jugozapadnim dijelovima širokobriješkog kraja.

Hercegovački rezani duhan – škija postao poznat u cijeloj Europi

Carskom naredbom iz 1880. godine austrougarske vlasti uvode svoj duhanski monopol. Po toj naredbi svaki je proizvođač imao pravo otkupiti određenu količinu (svoga) duhana za pušenje. Količina je ovisila o broju muških glava (starijih od 16 godina) u domaćinstvu.

Nekoliko godina poslije osnovana je i samostalna Bosanskohercegovačka duhanska režija koja je imala u svom vlasništvu čak i tvornicu duhana u Berlinu. Upravo zahvaljujući toj tvornici hercegovački rezani duhan, škija, postat će poznat u cijeloj Europi. Za strogo provođenje monopolske naredbe bili su zaduženi žandari, režimske sluge bez milosti.

Ako bi tko pokušao priskrbiti namirnice za domaćinstvo prodajom duhana u Bosni ili u Slavoniji morao je računati na smrtni rizik. Kroničari su zabilježili da je 1883. godine odani žandar iz Oklaja na službi u Posušju ubio seljaka koji je pokušao prokrijumčariti duhan u Bosnu.

Foto: Nepoznat autor

Pred kraj Prvog svjetskog rata, kad je u Hercegovini zavladala glad, učestao je i šverc duhana. Nerijetko su i žene ispod svojih haljina skrivale duhan i prenosile ga u Slavoniju da bi za njega dobile spasonosne namirnice za svoju djecu. U to doba za jedan kilogram duhana moglo se dobiti deset kilograma pšenice. Žene su duhan zašivale u odjeću. Tako zašiven duhan uz tijelo, pošto bi se upalio nakon nekoliko dana putovanja, neke je stajao života. Poznat je slučaj Šime Kolobarić koja je preminula u Petrovaradinu nakon nekoliko dana putovanja iz Hercegovine. Liječnici su kao uzrok smrti naveli upaljeni duhan skriven uz tijelo ispod haljina.

Odlazilo se trbuhom za kruhom

Carstva su propadala, vodili se ratovi, nastajale su nove državne zajednice, ali se u životu ljudi ništa nije nabolje mijenjalo. Ljudi širokobriješkog kraja odlazili su doslovno trbuhom za kruhom na sve strane svijeta. Oni koji su ostali nisu imali puno izbora. Škrta zemlja, sušne godine i nebriga vlasti doveli su Hercegovinu na rub gladi. Sadnja duhana bila je jedini izlaz. Zemlja je toliko škrta da je godišnji urod žitarica bio dostatan tek za nekoliko mjeseci.

Počelo rušenje Duhanske stanice u Širokom Brijegu

Nekoliko kilograma duhana skrivenog od vlasti i švercom prodano u Bosni ili Slavoniji, značilo je spas od gladi za mnoge obitelji. Na jednoj strani financi (narod ih je zvao vilanci), nemilosrdni režimski službenici spremni i ubiti svakoga tko pokuša sakriti ili prokrijumčariti pregršt duhana, a na drugoj strani gola borba za život što ovisi upravo o prokrijumčarenom duhanu. Šverceri su imali snažan motiv – život vlastitih obitelji – i bili su spremni ući u pravi mali rat s režimskim službenicima, financima. Nemilosrdnim financima i njihovu aparatu prisile moglo se suprotstaviti samo domišljatošću, mudrošću pa čak i podmićivanjem. To uvijek nije bilo moguće pa su mnogi glavom platili.

Široki Brijeg 1943./44. (Foto: Facebook / Maroje Lukasović)

Prva jugoslavenska državna zajednica uspostavljena nakon Prvog svjetskog rata, kao i prethodna Austrougarska monarhija, imala je velike potrebe za duhanom. Premda je proizvodnja prvih godina porasla, monopolske su vlasti svojim potezima učinile život nepodnošljivim. Pravo stanovništva da određene količine duhana proizvodi za svoje potrebe, što će reći za pušenje, stečeno još u vrijeme turske vladavine, beogradske su vlasti ukinule već prvih godina svoje vladavine. Do 1927. godine ukinuto je pravo na troškove prijevoza prilikom otkupa duhana, uvedena kategorizacija ukidanjem jedinstvene cijene, ukinute su naknade za štete od tuče kao i pravo proizvođača da otkupe dio svoga duhana za pušenje.

Zabrana uzgoja duhana – sigurna smrt

To je značilo potpunu zabranu pušenja duhana ljudima koji su ga proizvodili. Cigarete što su tvornički izrađivane od hercegovačkog duhana, bile su preskupe tako da nitko nije pomišljao na kupovinu vlastita proizvoda u monopolskom pakiranju. Za deset kilograma duhana prodana švercerima proizvođač bi dobio više novaca nego za sto kilograma po državnoj otkupnoj cijeni. Ipak, tako jeftino otkupljen duhan u prodaji je bio višestruko skuplji od švercerskog duhana. Pušiti taj duhan bilo je nezamislivo. Taj luksuz nitko u širokobriješkom kraju nije htio ni mogao sebi dopustiti.

Magacini Duhanske stanice lijevo – negdje između 1962.-1967. (Foto: Digitalni arhiv)

Metode kojima se služila vlast u provođenju svojih odluka ostale su zapamćene kao izrazito nehumane. Dok bi radili na njivama ljudi su u zemlju zakopavali svoje kutije s duhanom u strahu da ih ne pronađu režimski lovci na pušače škije. Pušenje vlastita duhana bilo je veliki rizik. Kad bi se pojavio iznenada neki financ, a to je moglo biti u svako doba i na svakom mjestu, onaj koji bi se zatekao s cigarom u ruci u strahu bi progutao ostatak cigare kako bi prikrio tragove pušenja. Strah od financa nije bio nimalo iracionalan. Tko bi bio zatečen s cigarom ili rezanim duhanom, škijom, makar i u tragovima, dobio bi zabranu uzgoja duhana na nekoliko godina. To je u tim okolnostima značilo sigurnu smrt od gladi jer drugoga izvora prihoda nije bilo.

Iste mjere zabrane sadnje i uzgoja duhana izricane su i onim uzgajivačima koji ne bi na otkup predali zaduženu količinu. Količine su određivali financi na temelju zasađenih strukova duhana ili čak prebrojanih listova u suhom stanju. Proizvesti makar malu količinu duhana u nekoj skrivenoj škrapi značilo je sigurnost za cijelu obitelj. Tko bi tajno uzgojio duhan i uspio ga prodati švercerskim kanalima, taj bi mogao koliko toliko mirno čekati zimu bez straha od gladi.

Vlasti na sve načine otežavale život proizvođačima duhana

Pokušavajući izboriti bar minimalna prava za proizvođače duhana u Hercegovini je prvi put osnovano Udruženje sadilaca duhana 1919. godine. Slična udruživanja do tada su bila zabranjena. U središnje tijelo spomenutog udruženja birano je jedanaest članova iz Širokog Brijega. Na čelu udruženja bio je fra Dominik Mandić. Unatoč naporima članova udruženja vlasti su donosile jednu za drugom uredbe kojima su otežavale život proizvođača duhana. Uvođenjem kategorizacije duhana 1923. godine režim je pokušao obezvrijediti hercegovački duhan.

O rušenju Duhanske stanice oglasio se širokobriješki povjesničar umjetnosti

Monopolska uprava u Beogradu pokušavala je na sve načine degradirati hercegovački duhan, a preferirati srbijanski i makedonski. Bio je to povod da se i Udruženje sadilaca duhana oglasi i prosvjeduje protiv takve politike što uništava već stečeni ugled hercegovačkom duhanu, a sadioce dovodi u očaj. Za razliku od relativne kvalitete južnosrbijanskog duhana koja ”dolazi do izražaja samo onda kad se taj duhan miješa s drugim duhanima” i koja je jako ovisna o vremenskim prilikama pa cijela godišnja berba može biti ”veoma slaba i bezvrijedna”, hercegovački duhan je ”zlatno-žute i crvenkaste boje, nježna tkiva kao svila, odlične sagorivosti, umjerena sadržaja nikotina, blagoga okusa i svojstveno ugodna mirisa” što ga je činilo iznimnim u svijetu.

Široki Brijeg 1943./44. (Foto: Facebook / Maroje Lukasović)

Udruženi proizvođači duhana upozoravali su beogradsku monopolsku upravu na posebnost hercegovačkog duhana podsjećajući da je Duhanska režija u Sarajevu još nedavno proizvodila više od devedeset vrsta cigareta od hercegovačkog duhana. Sve je bilo uzalud. Monopolska uprava uvodi kategorizaciju po kojoj drastično obezvrjeđuje hercegovački duhan svrstavajući ga u drugu i treću klasu, a makedonskom i srbijanskom dodjeljuje ekstra klasu i prvu. Takvom politikom režima uzgajivači duhana u širokobriješkom kraju dovedeni su na rub propasti.

Trud i muka uzgoja duhana

Doslovno je zavladala glad, a ljudi su se masovno iseljavali. Svaki je dan u godini na neki način bio vezan za proizvodnju duhana. Mukotrpni posao u koji je bila uključena cijela obitelj počinjao bi zalijeganjem sjemena koncem zime pa do predaje uzgojenog duhana sljedeće zime. Uzgoj duhana diktirao je način života. Sve je bilo usputno ili se moglo odgoditi izuzev radova oko duhana.

Gotovo je nemoguće procijeniti brojčanim iznosima sav taj trud i muku što je zahtijevao uzgoj duhana u Hercegovini: ručno kopanje i gnojidba kao najteži dijelovi posla pripadali su odraslima, muškarcima i ženama; sadnja i zalijevanje duhana uključivali su i djecu; okopavanje, berba, nizanje, poslovi oko sušenja i listanje (patkanje) uključivali su cijelu obitelj.

Novi planovi za Duhansku stanicu u Širokom Brijegu?

Potkraj godine, kad dođe vrijeme otkupa duhana, jednim potezom monopolskog činovnika nerijetko je sve bilo obezvrijeđeno. Godišnji rezultat rada cijele obitelji, njihova nada da će preživjeti zimu do novog proljeća, do novog ciklusa sadnje i novih očekivanja, ovisili su o volji službenika.

S druge strane, službenici monopolske uprave stimulirani su ako bi duhan procijenili lošijom klasom. Naime, što je manje novaca dobivao uzgajivač za svoj duhan, to je službenik procjenitelj bolje stajao kod vlasti. Režimske uredbe i pohlepnost službenika željnih dokazivanja vlastite moći dovodili su do nezamislivih poniženja i obezvrjeđivanja ljudi i njihova truda ugrožavajući živote cijelih obitelji. Razni članovi otkupnih komisija, kontrolori i procjenitelji, svoje su dnevnice naplaćivali od ionako slabo plaćenog duhana. Događalo se da bi novčani iznos za dnevnice režimskih službenika bio veći od ostatka što bi ga dobili proizvođači.

Ilegalna prodaja duhana jedini način preživljavanja

Proizvođač duhana iz Knešpolja predao je po zaduženju monopolske službe 66 kilograma duhana u otkupnu stanicu u Širokom Brijegu u studenom 1928. godine. Nakon što su ga drastično loše procijenili, ukupna cijena duhana je iznosila 445,40 dinara. Od toga iznosa su odbijeni komisijski troškovi, monopolska ”krivica” (kazna što nije predao koliko je bio zadužen) i razne takse, pa je na dnu obračunske liste stajalo: ”Izdato čisto na ruke: Ništa dinara.”

Ponižavanju i izrabljivanju nije bilo kraja. Jedini način da se prehrani obitelj bio je ilegalna prodaja duhana – šverc. Vlasti su vodile javnu kampanju protiv švercera, a njihovi naoružani službenici, financi, imali su ovlasti ustrijeliti svakoga švercera kao zvijer. Proizvođači su znali i podmititi finance kako bi im odredili manje količine što moraju predati na otkup. Ako bi to uspjeli, proizvođači bi ostavljali dio duhana za pušenje i šverc. Taj višak je trebalo dobro sakriti. Nakon otkupa duhana u selo su dolazili naoružani financi i pretresali kuće i štale tražeći sakriveni duhan.

U prvom planu veliki magacini Duhanske stanice s barakama – negfje između 1937.-1941. (Foto: Digitalni arhiv)

Svaka i najmanja količina duhana što bi je financi pronašli donosila je velike nevolje. Taj bi proizvođač dobio zabranu uzgoja duhana što je značilo da će nekoliko godina njegova obitelj gladovati ili se odseliti sa škrte hercegovačke zemlje. Što su vlasti više pritiskale proizvođače to se više razvijao šverc duhanom. Ljudi iz brdskih sjevernih sela Širokog Brijega: Crnih Lokava, Britvice, Ljubotića, Crnča – mjesta u kojima se duhan manje uzgajao, ali se teško živjelo jer ljetina nije jamčila mirnu zimu – posebno su razvili suradnju s proizvođačima duhana iz jugozapadnih sela i organizirali švercerske linije brdskim stazama prema Bosni, Slavoniji i Srijemu.

Južni magacin širokobriješke Duhanske stanice otišao u povijest

Tridesetih godina prošloga stoljeća počela je eksploatacija boksita što će mnogim mještanima ovih brdskih sela osigurati pristojan izvor zarade. U društvima što su dobila koncesiju za iskop boksitne rude radilo je više stotina ljudi. Tko nije našao zaposlenje u tim društvima teško je mogao preživjeti od škrte zemlje. Takvi su vidjeli svoju priliku u švercu duhanom.

Švercalo se na sve načine

Kad padne noć, skupine snažnih momaka s teretom i do 30 kilograma na leđima, kretale su na dalek i opasan put. Kao u najzahtjevnijoj ratnoj operaciji, svaka je skupina imala svoga izviđača koji je poznavao planinske staze. Trebalo je izbjeći naoružane zasjede financa ili se hrabro s njima obračunati ako napadnu u nekom planinskom klancu. Putovanja su katkada trajala petnaestak dana. Donijeti duhan u Slavoniju značilo je veću zaradu jer je cijena u Bosni bila znatno niža. Vratiti se živ, značilo je osigurati obitelji mirnu zimu bez gladi. Neki su šverceri toliko razvili svoju djelatnost da su imali i svoje plaćene nosače duhana. Ova su tegobna vremena imala i svoje legende. Priča kaže da je švercer iz Crnča Jozo Zeljko uspješno prebacio do Slavonskog Broda pedeset pošiljaka duhana za samo osam dana.

Kočerinski švercer pod nadimkom Škutur imao je najviše plaćenih nosača i stekao je pravo bogatstvo za to doba. Najveće brige žandarima i financima zadavao je Jozo Musa iz Privalja koji je bio toliko vješt u izbjegavanju zasjeda da su mu se divili i sami žandari.

Režimska je propaganda tretirala švercere kao najveće kriminalce. Financi i žandari su imali ovlasti pretući ili ubiti svakoga švercera. Mnogi su izgubili život u nepoznatim planinskim vrletima ako bi ih zatekla snježna mećava. Ćudljiva planina ili nabujala rijeka znale su biti jednako opasne kao i financ i njegova puška. Jedna od najtežih nesreća dogodila se u prosincu 1932. godine. Te su noći život izgubila desetorica ljudi dok su lađama prevozili duhan preko nabujale Neretve u mjestu Buna.

Široki Brijeg 1943./44. (Foto: Facebook / Maroje Lukasović)

Po zlu i okrutnosti ostao je upamćen narednik finanaca J. Svatoš. Ovaj uvezeni sluga režima stolovao je u Rakitnu, jednom od važnih švercerskih putova. Zloglasni je Svatoš sa svojim financima samo u jednoj zasjedi ubio trojicu švercera i više njih ranio na planinskom prostoru Rosulje u kolovozu 1919. godine. Samo mjesec dana nakon toga krvavog događaja skupina švercera ponovno upada u zasjedu Svatoševih krvnika. I ovaj put dolazi do prave borbe i pucnjave u kojoj je ubijen narednik Svatoš, a jedan njegov financ umro je od posljedica ranjavanja. Narod Rakitna i Širokog Brijega potpao je nakon toga pod strašan dvogodišnji teror režima. Žandari su nasumice premlaćivali i mučili ljude tražeći imena švercera koji su se sukobili s financima i ubili Svatoša. Najokrutniji je bio žandarski istražitelj Osman Čengić koji je ljude bez ikakva razloga mučio i vješao po drveću. Kad je nakon dvije godine tajna otkrivena i žandari saznali imena švercera koji su sudjelovali u sukobu, neki su pobjegli u planine i godinama se skrivali, a neki su tajno otišli čak do Amerike. Ipak, mnogi su uhićeni i osuđeni na višegodišnju robiju.

Novine u službi režimske propagande prikazivale su švercere duhanom kao najgore državne neprijatelje. Uzroci i motivi traženi su daleko od stvarnosti – u navodnoj ideologiji i nemoralu hercegovačkog puka. Pišući o švercanju duhana, tadašnje novine Glas naroda u broju od 7. prosinca 1919. godine ovako su opisale uzroke švercanja duhana: ”Nesavesno agitiranje katoličkog sveštenstva, te naopako shvaćen i na zlo primenjivan pojam slobode. Katolik-seljak radije će prodati krijumčaru svoj duhan pod istu cenu nego svojoj državi.”

Danas, gotovo jedno stoljeće poslije, kada hrvatski puk Hercegovine i Bosne ima novovjeke probleme, nerijetko čitamo i slušamo kako se njegova borba za jednakopravan život tumači kao naopako shvaćen pojam slobode. Baš kao i 1919. godine.

(Zdenko Ćosić / Monografije Širokoga Brijega)

36 komentara

  • Od kad ikad se tu Duvan ne dovozi . Moglo se davno to preurediti za bilo šta, što bi bilo od koristi ovoj zajednici . Ali znate onu koja kod nas vlada ” šta me briga nije moje ” toje problem u nas . Danas je kasno kukati nad upropaštenim zidinama koje je vrijeme dokrajčilo

  • Vrlo zahtjevna i složena tema koju bi trebalo daleko strucnije i detaljnije obraditi. Duhan je dio tkiva hercegovackog covjeka ali istrovemeno i ne pozeljna kultura koja je ne bas slucajno zaživjela u nasem kraju. Tema vrlo zanimljiva i bilo bi pozeljno kad bi neki mladi znanstvenik napravio doktorsku disertaciju utemeljenju na činjenicama i iz razlicitih pogleda.

  • Treba srušiti duhansku. To je bilo leglo, ula, kriminala, prevara. Radile samo komunjare koje su kvalitetan duhan proglašavali trećerazrednim, kako bi proizvođačima uplatili sitnicu, a oni se na tome bogatili. To uje bila najadnija stanica. Pitajte starijih ljudi koji su duhan dovozili. kako su ih komunjare podkradale…

    • Za 15:20
      Ne stima do kraja to sto kazes. Iz vremena mog djetinjstva i socijalizma se za duvan neko vrijeme moglo dobiti dosta novaca, jer su drzavi trebale devize i duvan se izvozio. Mislim da se radilo o vrsti Virginia. Za jednu sezonu je obitelji moglo ostati nekoliko tisuca maraka zarade, s time da je tada novac puno vise vrijedio. Kasnije se nazalost sve skupa vise nije isplatilo, pocelo je vrijeme velike inflacije/raspada drzave i duvan su poceli napadati paraziti pa je i to smanjilo prinose.
      Naravno da nije ni skodilo podmititi procjenitelja na “vagi”😁
      Sto se toga tice, to je princip koji je trajan, bez obzira na sustav. I danas moras podmicivati i imati vezu za sve. To je zasebna vjestina 😁
      Bilo je naravno pametno ako bi neko iz obitelji, najcesce otac radio u “drzavnoj” firmi, pa se s te strane imalo iako mala, ali ipak redovita primanja, a duvan i uzgoj povrca je bio jos dodatni posao u kom bi sudjelovala cijela obitelj, obicno bi majka sa djecom odradila najvise posla. Na taj nacin se pomicalo u financijskom smislu, mogle su se graditi kuce i skolovati djeca i pomaknuti se iz stanja najveceg siromastva, kog u Hercegovini nikada nije manjkalo.
      I za 1-2 generacije su se u tom smislu poboljsanja zivotnog standarda i obrazovanja djece ucinili ogromni pomaci i skokovi. Pa su djeca analfabeta imali fakultetsko obrazovanje, sto ni u kom zapadnom sustavu nije moguce, takvi nagli skokovi.
      Duvan je posebna biljka, za indigene narode Amerike sveta, a Hercegovina je na neki nacin sudbinski vezana za njega. Steta je sto u tim svim novim parkicima po S.B.u covjek ne moze viditi neke autohtone vrste, par strukova duvana, lozu, tilovinu, suhozid…nego se imitira neki gradjanski stil velikih gradova, a sve skupa je na kraju veliki kic, pretenciozno, jer je imitacija, nije autenticno.

  • Pohvala za tekst iznad. Prije nas ubijali komunisti a sada novi komunisti. Treba sravniti sve što nas ružno podsjeća na komunizam.

  • Ja sam odgojen na tom duvanu ,prošao sam kalvariju u tom smislu vjerujte mi.Sadili smo kao obitelj 70 000 struka sve ručno na najprimitivniji način.Kao mala dica smo ustajali u 3 poslije ponoći jer se morao brati rano prije padanja jutarnje rose.Sve smo to sušili o manji dio davali na “vagu” a ostali ,veći dio križali i prodavali kako smo znali.Naravno bilo je to.zabranjeno kao i danas ali smo morali ili ići u Njemačku.Budući da otac nije htio, radili smo duvan i ostalo i sada vam mogu reci da smo jako teško živjeli.Jedina prednost je sto me kao i ostale koji smo to radili naučilo strašnim naporima i radnim navikama i što nam iza toga ništa nije bilo teško raditi.
    Svaka čast mojim starim,mojim selima u Hercegovini koja su živjela od toga,ali da Bog da da ga više nikad nitko iz moje obitelji ne sadi, jer je to daleko najkrvaviji i najteži kruh koji možete i zamisliti.Kad smo zavrsili škole i fakultete ,zaposlili se i konačno prestali to raditi trebalo nam je dosta vremena pa čak i godina da shvatimo da smo na neki način slobodni,da smo izišli iz ropstva duvana i da živimo deset puta bolje nego dok smo to radili.Svega se sjecamo ,ptičamo o tome i sada kad se sastanemo ali..Hvala Bogu da je to samo povijest za većinu naroda.Žao mi je ljudi koji to i danas rade iako na sto puta lakši i suvremeniji način.Nema sreće ni bogatstva u duvanu nego samo patnja,neizvjesnost,nesigurnost i jadan život ,vjerujte mi.

    • Nisam to radila,ali sam vidjela po svojim susjedima kako je gorak bio taj kruh. Bez puno djece bi bilo sve to nemoguce. Nitko ih nije stedio niti se sazalio nad njima.

  • Duvan se moro švercat jer se tu nije tilo platiti za dobar duvan nego se ocjenjivo namjerno lošiji da što manje plate zanj. Dase pošteno otkupljivalo nebi niko šverco. Dašta nego ruši to i tada se ko i danas namještalo kome trebaš dati a kome ne. Sve rušiti što ima veze sa starim sustavom a pravi novo otporno na zemljotres itd.

  • Dobro su ikako ostali zivi kako su zivjeli i kako ih BG maltretirao, al o tome rijetko mozemo cuti na Ftv i Bhtv za njih je Adam, Eva i sav svit nasta 45 .
    Smradovi .

  • Zauvijek zaboraviti duvan..to je bila kalvarija i to znamo mi koji smo od toga jeli mučenički kruh.
    Poslije toga sve je da oprostite zajebancija sto se tiče napora i sve je unosnije 10 puta.Neki kao imaju empatiju nekakvu prema tim zgradama a ja sam kao mlad momak 80-ih godina tamo predavao duvan na ” vagu” koji sam sadio i oni procjenitelji su bili užasni .. nadrkani,namirisani,u kravatama doďu iz državnih stanova i kažu..nevalja ti ovo jer im nisi nista turio u džep..
    Nemam empatiju,dapače..s odvratnošću se sjećam tih stvari i duvanjske stanice.Rušite to i neka je nikada vise nitko ne opisuje kao ono..pjesnički nastrojeni..to opet mogu samo djeca i potomci onih koji nisu radili ono sto smo radili mi, nego upravo potomci već spomenutih procjenitelja tzv.” Mimopolaca” i razmaženih titića.
    RUŠI I PRAVI NEŠTO PAMETNO I NA KORIST SVIMA A NE DA BUDE MJESTO IŽIVLJAVANJA NAD JADNIM I POŠTENIM LJUDIMA KAO U PROŠLOSTI.

  • Odlican tekst, duhan nas je izgradio u punom smislu rijeci..dok se sadio duhan nije bilo depresije, anksioznosti i slicnih bolesti tzv boljeg modernog zivota.
    Znam sto je saditi duhan a znam i sto je raditi s fakultetom i zato s punim pravom kazem duhan se ne smije zaboraviti jer je izgradio zdrave ljude,ljude koji kriticki razmisljaju,koji zive punim plucima,koji nikada ne odustaju, padaju ali iznova se dizu, uzivaju u tom dizanju s dna, a nije ljepota u besposlicarenju i vjecitom nezadovoljstvu, u nezasluzenim novcima do kojih dodju jer su se eto ” snasli” . Duhan je simbol borbe Hercegovine.

  • Vi koda ste pali s Marsa, tu nisu bitni ni komunisti ni turci ni srbi ni procjenitelji. Samo i samo je bitno da je duvan znacio krv, znoj, neizvjesnost i suze i ako nisi prodao drugim kanalima, u zimskim mjesecima si gotovo sigurno mogao ocekivati teske posljedice zbog neimastine, a u staraija vremena i smrt zdravog clana obitelji,da ne kazem vlastite dice. Duvan je uz legendarnu kravu Busu i skrtu crvenicu znacio opstanak. Ako je jedna od ove tri stvari zakazala to je znacilo vrlo neizvjesnu zimu. Govorim i boli me sto se ovako danas uzima sve zdravo za gotovo bitno je da je guzicetina sita, a zivot su i one stvari koje cine muku. Ko ne prizna i ne prihvaca muku nece dobro zavrsit. Ako ides samo linijom manjeg otpora barem priznaj i postuj muku i patnju svojih predaka.

  • za ovih nekoliko budaletina i telaca koji tekst započinju uglavnom s riječima:dašta nego rušit, jašta, samo ruši, dakako, samo ruši i slično, čovjek se može samo jetko nasmijati i u sebi reći-pa kakav to ološ i neljudi među nama žive?
    Neljudi, glupi, neobrazovani, iskompleksirani, zavidni, zli!
    S druge strane, imamo jednog ili par njih, koji očito znaju kakav je stvarni odnos ovog naroda , sadnje duvana, teškog i težačkog posla, na ovim kamenItim predjelima i rijetkim kvalitetnim njivama i oranicama na kojima se sadio i uzgajao duhan koji nas je othranjivao ma kako i koliko bolno ,teško, to othranjivanje bilo..
    Oni kažu ,ISPRAVNO I utemeljeno na bolnoj životnoj istini utvrđeno načelo koje najbolje opisuje povijest Hercegovine u par riječi-duvan je simbol Hercegovine!
    To je istina od koje ne triba bježat i od koje se ne triba ni kriti još manje stidjeti.Kriti se kao zmija što krije noge i stidjeti se kao što se stidjeti znaju samo časni i pošteni ljudi a, oni koji je srušiše ne znaju se ni stidjeti ni sramiti jer su to karakteristike svojstvene časnim i poštenim ljudima..
    Našu Povijest olako prepuštamo ljudima koji po svojim političkim ali i ljudskim kompetencijama nisu zaslužni voditi ni mjesni odbor nekoje mjesne zajednice koja se bavi problemima krađe kokoši iz kokošinjca i slično..Olako prepuštamo itekako važne aspekte naše nedaleke povjesti ljudima koji nisu uspješno završili ni osnovnu školu a kamoli nešto veće!
    PS..Zdenko Ćosić je jedan, po meni, natprosječno sposoban i razuman i političar i čovjek . on sa svim svojim manama( koje uglavnom imamo svi i više ili manje uspješno skrivamo i prikrivamo) nije mogao izaći na kraj s lokalnim zgubidanima, kokošarima i ljudima koji od Vesele sveske i Osnovne škole ništa nisu pročitali, još manje razumjeli..

  • Ovo su tekstovi koji govore o našij povijesti. To je izgradilo naš karakter hercegovački, naš mentalni sklop! Tko ne čuva svoji povijest taj je izgubljen kao zajednica i osuđen na propast! Odličan tekst!

  • Treba svaki grad osigurati prikladan prostor za svakodnevne potrebe pa kada je to osigurano onda se može posvetiti povjesnim objektima i drugim stvarima. Grad se nije pobrinuo za prave lokacije kao naprimjer dom zdravlja itd. Kakve koristi ima grad od nekog povjesnog mjesta ako to blokira neki razvoj mjesta. Neživi se u prošlosti nego se mora vazda gledat unaprijed. Treba rušiti sve što se neisplati obnavljati zbog prekomjernih troškova i praviti nešto novo na dobrobit svih u tom mjestu. Treba usavršavati sredinu i popravljati propuste prošlosti a ne trošiti energiju i resurse na nešto staro od čega niko nema koristi. Trebaju samo prave ideje i sprovoditi u djelo. Slažem se svima koji podržavaju rušenje objekta a oni što žale za njime u stvari žale za propalim sustavom i bivšom državom.

    • Da bi se islo naprijed, mora se na zdrav nacin integrirati proslost. Svi smo mi nastavak onih koji su bili prije nas, oni su dio nas i dio onih koji dolaze iza.

Komentiraj:

Ova web-stranica koristi Akismet za zaštitu protiv spama. Saznajte kako se obrađuju podaci komentara.