Umro skladatelj Ljubo Stipišić Delmata: “Bez njega klape ne bi punile stadione i i arene”

LEGENDA dalmatinske klapske pjesme, Ljubo Stipišić Delmata, umro je sinoć u Splitu u 74. godini života.

Ljubo Stipišić, otac poznatog hrvatskog pjevača Zlatana Stipišića Gibonnija, vjerojatno će najviše ostati upamćen kao skladatelj “neformalne dalmatinske himne” i remek-djela, skladbe “Dalmatino povišću pritrujena”. S tom pjesmom je Delmata 1973. godine pobijedio na festivalu u Omišu.

Uz skladanje, Delmata se bavio i prikupljanjem dalmatinske glazbene baštine, muzikologijom, aranžiranjem pjesama i dirigiranjem. Rodio se 28. rujna u Vrbanju na otoku Hvaru, a glazbom se bavio od 1958. godine. Bio je veliki zaljubljenik u klapsku pjesmu te je osnovao i vodio nekoliko klapa.

Krajem 60-ih i 70-ih godina surađivao je na Radio Splitu. Zapisao je više stotina pučkih pjesama te vodio više klapa među kojima su Jeka Jadrana, Oktet DC, Kantaduri Trogir, Vokalisti Salone, Chorus Cantores i mnogi drugi. Objavio je više knjiga pjesama i aforizama.

Bez Delmate klapska glazba ne bi punila stadione i arene

“Njegova profesionalna glazbena karijera duga je preko 50 godina, a toliko je bogata i raznolika da je iz nje teško izdvojiti najznačajnija i najveća postignuća. Dovoljno je zaključiti da se radi o osobi čiji su stručni autoritet i kreativni prinos duboko ugrađeni u suvremeni trenutak obnove nacionalne pučke glazbene baštine.

Pojednostavljeno, bez Ljube Stipišića klapska pjesma ne bi u Hrvatskoj bila glazbeni žanr koji ima svoj prostor i publiku dostatnu za punjenje arena i stadiona, uz specijalizirane emisije, glasila i diskografske izdavače; s desecima tisuća aktivnih sudionika”, napisali su iz Instituta hrvatske glazbe.

“Njegov odnos prema tradiciji kao živoj građi sa svim lokalnim obilježjima i posebnostima koji stalno podsjećaju na vitalnost korijena narodne kulture, afirmiraju ga kao autora koji je svoje djelo gradio na pouzdanim izvorima i na temeljima tradicijske glazbe. Njegove obrade i nastanak novih pjesama počivaju na dvosmjernoj raznorodnosti zavičajne mediteranske kulture. To su dalmatinska klapska pjesma i stariji slojevi narodnih  crkvenih, posebno glagoljaških napjeva”, dodaju iz Instituta. Pišu kako je “ta etnološka zvučna građa i umijeće njezina tumačenja kroz ukupno djelo Ljube Stipišića “doslovni preporod u afirmaciji i promociji glazbe čija su izvorišta baštinski zasadi”.

Kažu kako je pokretanjem mnogih manifestacija, Delmata gradio čvrsti prostor za očuvanje narodne glazbe i njezine primijenjene suvremene srodnice.

“Treba promovirati istinsku veličinu i značaj tog čovjeka”

“Oblikujući vlastiti leksik, ne samo kao skladatelj, nego i kao pjesnik kroz dugogodišnja terenska istraživanja i stotine zabilježenih svjetovnih i sakralnih napjeva dalmatinskih otoka, priobalja i zaleđa, stvorio je opus visokih estetskih kriterija. Njegov plodno, svestrano djelovanje sa svim obilježjima pravih umjetničkih vrijednosti i stvaralačke dosljednosti, otvorilo je drukčiji, rafinirani put prema regionalnom etnomuzikološkom blagu kojim danas s uspjehom kroče novi skladateljski naraštaji da bi dalje nastavili stvarati na temeljima tradicijske glazbe”, pišu iz Instituta.

Dodaju kako je Delmata, samozatajan i posvećen svome radu, tijekom života stekao širok krug štovatelja i sljedbenika. “Na svima njima je, a i na cijeloj hrvatskoj kulturnoj javnosti, da promoviraju istinsku veličinu i značaj tog čovjeka, kojemu je svako dovršeno djelo bilo poticaj za novo: opsežnije, veće i složenije”, pišu iz Instituta i dodaju kako je odlaskom Delmate hrvatska kultura pretrpjela nenadoknadiv gubitak.

Delmata je uz mnoge nagrade i priznanja tijekom života dobio i dvije Nagrade grada Splita, nagradu grada Solina za životno djelo, nagradu Splitsko – dalmatinske županije za životno djelo, nagradu “Porin” za životno djelo, nagradu “Franjo Ksaver Kuhač Hrvatskog društva skladatelja za životno djelo te Odličje Reda Danice hrvatske s likom Marka Marulića, prenosi index.hr.


3 komentara

    • Hi Sthanks for your blog,.. I read a lot here but usually conemmt at craig’s sitemaybe I should have posted this elsewhere but wanted to point out that the umpire cannot actually overrule the hawkeye system – hawkeye actually has its own certified umpire who is equal in authority to the guy on the courtif i can find a link to explain this i will send to you – i always wondered after there was an incident between roddick and an umpire earlier in the year where roddick wanted a challenge and he was out of challenges but (as it turned out later) the umpire hadn’t been keeping track properly and the haweye umpire refused, stating that roddick was out… eventually he got his challenge but apparently the haweye umpire had the right to refuse and he was correct

Komentiraj:

Ova web-stranica koristi Akismet za zaštitu protiv spama. Saznajte kako se obrađuju podaci komentara.