KOLUMNA: U zemlji gladnih i bogatih

Angelina Jolie – za potrebe ovog teksta zvat ćemo je Anđa. Anđa je nedavno snimila filim u ”Zemlji krvi i meda”.  Imao sam čast pogledati taj uradak. Film se ne tiče direktno nas Hrvata, ali i na nas ostavlja posljedice.

Piše: Josip Antičević | www.jabuka.tv

Neki to rade drugačije…

Kad je Danis Tanović dobio Oskara, BiH je postala kultna po svom filmskom stvaralaštvu. Od tada pa do danas ne mogu se sjetiti niti jednoga BiH filma koji nije imao priču direktno ili indirektno vezanu za rat.  Razumijem koliko je fascinantna strancima ova ratna i politička situacija u BiH. Pa takve situacije nema nigdje u svijetu. Shvačam da teške životne priče o multietničkoj sredini imaju odjeka u Berilnu ili Kanu. Za takve teme se dobivaju lavovi ili palme. Svaka čast!!! Ali razumije li itko da je to način na koji se stvara slika o ovoj državi?

Kako jedna država koja teži Europi može sebi dopustit da joj ”Majke Srebrenice” kontroliraju tko može, a tko ne može snimati  film o ratu koji je imao tri strane, a film se tiče dvije od te tri strane? Ovim nisam htio uvrijediti nikoga, tim ženama kapa do poda, trebamo im odat priznanje i dati im sve što ih pripada, ali kako možemo očekivati strane investicije, napredak i razvoj kada najpoznatija svjetska glumica ima problema da dobije dozvolu za snimanje.  Pola filma se snima u BIH, a pola u Mađarskoj. Mislim da je to jedno peti ili šesti film o BiH koji  se snimao u Mađarskoj ili Češkoj. Ništa strašno. Mađarska je divna zemlja i Anđa se tamo sigurno osjećala kao kod svoje kuće. Umjeto da statisti budu ,uvjetno rečeno, Bosanci,  Anđa je plaćala Mađarima da glume Srbe i Bošnjake. Sasvim logično. Umjesto da bosanski hoteli dobivaju besplatnu reklamu zbog Anđe ta reklama je otišla u Mađarsku. Ipak je nama prioritet mađarski turizam. Umjesto da bosanski kamioni prevoze opremu, scenografiju i sl. mađarski kamioni su to sve obavili bez predrasuda i profesionalno. Umjeto da Anđa hvali sarme  i baklave ona je prezadovoljna  s mađarskim gulašom. Anđa voli BiH u svakom slučaju.

Neki ministar je htio samo zaštititi vitalne nacionalne interese, a što je s vitalnim državnim interesima?  Jedan Njemac u zadnjih 20 godina je BiH vidio samo kroz prizmu rata. Vidio je jad i bijedu na TV-u, vidio je rat na filmu, vidio je Srebrenicu i Škorpione, vidio je rušenje Starog mosta i sl. I onda želimo potaknuti razvoj turizma i privući strane investicije. Iskreno, ja nikad ne bi uložio u zemlju u kojoj se svaki dan priča o ratu. Sigurno ne bih došao s obitelji posjetit  takvu zemlju i uživat u njenim prirodnim ljepotama ma kakve god one bile. Dragi ministre i ti si formirao sliku o kakvoj se zemlji radi. Hvala ti!!!

O filmu…

Željno sam očekivao da pogledam film. Želio sam da vidim oko čega je tolika galama. U prvih 15 min. sam se pokajao što sam ga došao pogledati. Žrtva i zločinac su poznati u prve tri minute filma. Silna silovanja i ubijanja samo  su snimljena u svrhu da nam ”žrtve” ovog rata prirastu srcu. Da utječu na naš razum i da se pokaže ono što se u BiH već godinama pokušava prikazati: ”Mi smo žrtve, a druga dva naroda su agresori i zločinci.” Anđa je veoma dobro obavila taj prljavi postao. Japanci, koji su veliki fanovi Anđe, sada imaju sliku šta se dogodilo u BiH. Naravno, Anđa u svom filmu nije zaboravila spomenuti da su Hrvati, odnosno Ustaše, bili fašisti koji su klali i ubijali. Hvala Anđe što si nas se sjetila. Srce si. Po mome, doduše nestručnom mišljenju, glavna glumica je trebala poginuti u sedmoj minuti filma da nam svima uštedi sat vremena života. U svakom slučaju cilj je postignut i onaj politički, a i onaj marketinški. Film je dobio pozornost svugdje u svijetu, a za žrtve se zna od Tokya do Mombase.

Na kraju da spomenem da se priča da će još neki svjetski glumci snimati filmove o BiH. Stoga bi molio ministre da ne rade ništa jer je to izgleda najbolji način da pomognu ovoj zemlji krvi i meda, a Anđu bi molio da ne snima više ništa što se tiče Bosne, i ovo joj je bilo previše. I kako kaže stara narodna poslovica: ”Tresla se brda, rodio se miš.”

(Josip Antičević | www.jabuka.tv)


3 komentara

  • Ne znam sto se pitas zasto se koriste ovi ili oni ili zasto je bilo tesko dobiti dozvolu za snimanje. Pa vrlo jednostavno. Ne postoji nikakav sluzbeni konsenzus i ne postoji sluzbena povijest, verzija dogadjaja, nego nitko sebi ne zeli pogledati u oci i reci, ‘da, grijesili smo, krivi smo za to i to’. Naravno da samim time nema nista od dobivanja licenci i bez problema odradjivanja filmova kad se uvijek smatra da jedna strana filuje tog stranog autora svojom verzijom dogadjaja. Smijesno je da ne postoji povijest kao takva ovih prostora. Vrlo smijesno. A sto se tice samog filma, ne znam gdje je uopce ta galama o kojoj pricas bila. Neovisni filmski kriticari su vec svoje misljenje o tome dali odmah po izlasku i kritike su u najboljem slucaju prikazale kao osrednje ostvarenje. Da se ne tice dogadjaja na ovim prostorima i doticne autorice, nitko ga ne bi ni pogledao, niti znao da postoji. Nelose zamisljena, al naivno napisana kolumna bez prave forme i poante. Ak cete vec objavljivati, objavljujte nesto ozbiljnije i smislenije. Cisto dobronamjeran komentar.

Komentiraj:

Ova web-stranica koristi Akismet za zaštitu protiv spama. Saznajte kako se obrađuju podaci komentara.