Je li obvezan post na Badnji dan? – Jabuka.tv

Je li obvezan post na Badnji dan?

Crkveni propisi ističu da su svi vjernici dužni činiti pokoru te određuju neke pokorničke dane da bi se svi vjernici međusobno povezali zajedničkim oblicima pokore, kao što su posebno posvećivanje molitvi, izvršavanje djela pobožnosti i dobrotvornosti, samoodricanje, vjernije izvršavanje redovitih obveza, post i nemrs.

Takvi su pokornički dani, kako određuje važeći Zakonik kanonskoga prava, u čitavoj Katoličkoj Crkvi svi petci u godini te korizmeno vrijeme.

Pojedinim biskupskim konferencijama ostavljena je mogućnost da reguliraju oblike pokore kroz petke u godini s obzirom na prilike u kojima živi neka krajevna Crkva.

Zakonik određuje da je obvezan post i nemrs na Pepelnicu ili Čistu srijedu, dan kojim počinje korizma, te Petak muke i smrti Gospodnje, tj. Veliki petak.

Dakle, u službenom crkvenom zakoniku ne navode se dani došašća, pa ni Badnji dan, kao izričiti pokornički dani, što znači da Badnji dan nije određen kao dan u koji bi bio obvezan post. Vaše bake i djedovi pamte kad je i Badnji dan bio i službeno određen kao dan na koji se obvezno treba postiti, no reformom liturgije i discipline u Katoličkoj Crkvi na II. vatikanskom koncilu ta je odredba ukinuta.

Dani došašća, vrijeme od 1. nedjelje došašća pa do Božića, premda nisu crkvenim zakonikom određeni kao izričiti pokornički dani, liturgijski su ipak označeni kao pokornički dani: misna biblijska čitanja u sve dane došašća pozivaju na pokoru i radosno iščekivanje dolaska Gospodnjega, kako konačnog dolaska – veći dio došašća – tako i dolaska utjelovljenoga Sina Božjega u liku betlehemskog djeteta. I običaji također daju vremenu došašća pokornički karakter. No, ipak Crkva u tom razdoblju ni jedan dan nije odredila kao dan posta koji bi obvezivao sve one koji su postali punoljetni do navršetka 59. godine života, piše Glas Koncila

Ako Crkva nije izričito zapovjedila post, to ne znači da ga vjernici sami, dragovoljno, ne smiju izabrati. Upravo bi bilo dobro kad bi naše obitelji čuvale svoju obiteljsku predaju i obiteljske običaje, pa da onda – iz tih razloga – poste i na Badnji dan. Lijep je običaj, koji njeguju mnogi ljudi, da se u taj dan časte posnom, odnosno nemrsnom hranom.

(www.jabuka.tv)


10 komentara

  • Nije zapovijedni post, ali moze postiti tko hoće, od posta ništa loše ne može doći.
    Samo, ako netko smatra da će postom učiniti pokoru za svoje grijehe, grdno se vara. Na žalost, vidim oko sebe dosta bližnjih i poznanika koji se satraše pričajući kako poste, a u isto vrijeme vidim kako spletkare, ogovaraju, podržavaju loše ljude, kako prikrivaju istinu, prikrivaju nečija zlodjela, vidim ih kako ne žele stati u obranu istine, itd. Ljudi koji žive život po principu:”Cilj opravdava sredstvo” i koji su selektivni vjernici, tj.biraju da poštuju samo one Božje zapovijedi koje im odgovaraju, e pa takvi ljudi ne moraju postiti, jer nema tog posta koji će ih učiniti manjim griješnicima.
    Post služi za izgrađivanje i jačanje sebe, za nekakav osobni duhovni rast, a ne za ono što većina našeg naroda misli. ” Evo ja se malo preko noći obogatio, prevario državu i narod, ali otpostit ću ja to i oprostit će Bog” …ili “Lažno sam svjedočio, povrijedio sam nekoga time, oštetio ga, ali postit ću i onda sam čist..”
    Ljudi moji, sjetite se onog Biblijskog citata o tome kako je uzak put koji vodi u Kraljevstvo Božje i kako ih je malo koji tim putem idu. Taj uzak put predstavlja striktno poštivanje svih Božjih zapovjedi i nema drugog izbora, ili poštuješ ili ne poštuješ!
    Dakle, post, sam po sebi nije loš, ali loš je onda kada ga koristite u druge svrhe!

    • Može – od posta mnogo lošega doći. Moguće je naštetiti zdravlju, nedovoljnim unosom hranjivih tvari, moguće je pojedinim osobama što danas nije rijetkost utjecati na anoreksične tendencije, moguće je praviti se većim katolikom od pape (što je danas „in“ pa čak i kod biskupa i kardinala), ili sam od sebe tražiti više nego od tebe traži crkva, može se graditi lažan privid nekoga vjerničkog života što spominješ, ali kojega ne rješavaš na pravi način. Naime, nije moguće striktno se držati svih zapovijedi u cjelini, i o tome ti promišlja još onaj židovski apostata Savao kada govori o „tijelu smrtonosnom, koje ga tjera raditi ono što ne želi“, iz čega se dalje razvija i sva nekakva teologija. Ta ti se demagogija „o poštivanju zapovijedi u cijelosti“ danas uglavnom koristi kao manje-više jedan unutarcrkveni obračun usmjeren protiv pape, odnosno protiv crkve same, pa pripazi u tom smislu, čak i od svojih „duhovnika“ odnosno od ljudi koji bi takvo nešto sugerirali, ili pripazi od sebe sama u smislu da bi se zahtjevalo takvo nešto od drugih.

      • Naravno da nitko od nas nije savrsen, ali treba se truditi! Samo kažem da, postiti, a svjesno raditi druge grijehe i ne kajati se zbog njih, u najmanju ruku je licemjerno!

        • Dosta pomenutih stvari jesu zapravo pitanje efikasnosti u smislu vladavine prava, zakona, društvenih institucija itd., što ne bi trebalo brkati sa “grijesima, kajanjem, licemjerstvom” itd. što su stvari koje se po sebi odnose na “duhovno” i “onozemaljsko” i tu tek pronalaze nekakvo “efikasno ostvarenje”. To su tzv. “vjerske” stvari, koje su po naravi nemjerljive i neprovjerljive, pa stoga i nije uopće rijetkost, što je već mnogo puta pokazano, da se razno-razne makinacije i manipulacije provlače u tom specifičnom segmentu, koje se potom nekome čine licemjernim odnosno pogrešnim. Razvijena i civilizirana društva su to uglavnom shvatila i prepoznala i jasno sekularizirala društvo, odvojila religiju od države, na obostranu korist i dobrobit.

  • Post je važan, jer donosi ili bi bar trebao pridonjeti duhovnon rastu covjeka, kao sve ovdje je Srce vazno, ne prikazivati post javno, vec Gospodinu iz Ljubavi. Takoder prava ili jaca Post je o Kruhu i Vodi, ili bar odricanje na jedan obrok, ali nejesti meso ali zato Ribu nije po meni Post. Nek nam je svima sretan i blagoslovljen Bozic!

Komentiraj:

Ova web-stranica koristi Akismet za zaštitu protiv spama. Saznajte kako se obrađuju podaci komentara.