Preminuo Đorđe Balašević

Legendarni glazbenik iz Novog Sada Đorđe Balašević, preminuo je je u petak u 67. godini, prenosi Blic.

Balašević je prije tri dana primljen u Infektivnu kliniku Kliničkog centra Vojvodine u Novom Sadu. Kako saznaje Blic, imao je koronavirus i bio je u lošem stanju.

Liječnici su poduzeli sve, ali do poboljšanja njegovog stanja nije dolazilo. U petak popodne mu se stanje dodatno pogoršalo uslijed ranijih kroničnih zdravstvenih problema.

Balašević je preminuo tri mjeseca prije 68. rođendana.

Vijest o Balaševićevoj smrti brzo se proširila društvenim mrežama na kojima mu brojni obožavatelji odaju počast.

Tko je bio Đorđe Balašević?

Đorđe Balašević rođen je 11. svibnja 1953. godine u Novom Sadu. Gimnaziju je napustio u trećem razredu pa je ispite polagao izvanredno. Upisao je geografiju jer, po vlastitom priznanju, na prijemnim ispitima nije bilo matematike. Osnovna ambicija u srednjoj školi bila mu je da postane nogometaš.

Kada je kao 17-godišnjak ležao bolestan, jedna muha u sobi inspirirala ga je da napiše svoju prvu pjesmu Otkud muva. Zatim je počeo pisati prepjeve stranih hitova za emisiju Muzički klub, a s prijateljem koji se snalazio na gitari započeo je svirati. Godine 1977. pristupio je akustičkoj grupi Žetva s kojom je u listopadu te godine snimio neobavezan tango “U razdeljak te ljubim”. Pjesma je preko noći postigla ogromnu popularnost, tako da je singl prodan u 180.000 primjeraka.

Početkom 1978. godine Balašević napušta Žetvu i s Vericom Todorović osniva Rani Mraz. Budući da se nisu rastali kao prijatelji, novu grupu je nazvao inspirirajući se sibirskom poslovicom: “Ako se nadaš dobroj žetvi, čuvaj se ranog mraza.”

S pjesmom “Moja prva ljubav” Rani Mraz sudjeluje na festivalu Opatija ’78. Kroz Rani Mraz je prošlo puno glazbenika, a gitaru je jedno vrijeme svirao i nogometaš Slobodan Pavković. Tijekom 1978. godine izbacuju seriju hit singlova.

Balaševićevi emotivni tekstovi i jednostavne melodije donose osvježenje na posustaloj zabavnoj sceni, a predstavljaju i dobru vezu s pop muzikom.

Uoči snimanja pjesme “Računajte na nas” pridružuju im se bivši članovi grupe Suncokret: Biljana Krstić i Bora Đorđević. “Računajte na nas” ubrzo biva promovirana u generacijsku himnu koja se troši u svakoj prigodnoj prilici.

Poslije dva mjeseca rada s Ranim Mrazom, u ljeto 1978. godine, Bora Đorđević napušta grupu i osniva Riblju Čorbu.

Krajem godine izlazi album “Odlazi cirkus” i to je posljednja ploča u sastavu Ranog Mraza.

Prvi samostalni album

Počekom 1982. godine objavljuje prvi samostalni album “Pub” kojim službeno započinje solo karijeru. Ploča opet bilježi uspješne pjesme “Boža zvani Pub”, “Pesma o jednom petlu”, “Lepa protina kći”, “Ratnik paorskog srca”. U TV seriji “Pop Ćira i pop Špira” tumači šarmantnu ulogu brijača Šace. Zimu 82./83. godine provodi na turneji i prvi put rasprodaje beogradski Sava centar.

Polovicom prosinca 1983. godine objavljuje LP Celovečernji The Kid s pjesmama “Svirajte mi jesen stiže, dunjo moja”,” Neko to od gore vidi sve”, “Blues mutne vode”, “Lunjo”, “Don Francisko Long Play”.

Sljedeći LP 003 donosi nove hitove: “Slovenska”, “Al’ se nekad dobro jelo”, “Badnje veče”, “Olivera”. I ovu ploču je producirao Josip Boček.

Sljedeći album “Bezdan” Balašević radi s ekipom koja će mu ubuduće biti redovita studijska i koncertna potpora. LP producira Đorđe Petrović, a za aranžmane je zadužen klavijaturist Aleksandar Dujin.

Tada prvi put u studiju uspijeva vjerno zabilježiti osjećajnost svojih pjesama, a posebno je upečatljiv u temama “Ne lomite mi bagrenje”, “Bezdan”, “Slow motion” i “Ne volim januar”.

Na duplom albumu uživo “U tvojim molitvama – balade” našle su se snimke s uspješnih koncerata u Zetri (Sarajevo, studeni 1986.), Ledenoj dvorani (Zagreb, studeni 1986.), Sava centru (Beograd, prosinac 1986.), Studiju M (Novi Sad, svibanj 1987.) i Šalati (Zagreb, srpanj 1987.). Uz snažnu potporu publike, Balašević je otpjevao neke od svojih najupečatljivijih balada, a jedina nova pjesma Samo da rata ne bude snimljena je u studiju uz pomoć djece iz sirotišta “Sonja Marinković” i osnovne škole “Đ. Natošević”.

Sličnu glazbenu liniju Balašević nastavlja na ploči “Panta rei”. Tako u pjesmi Soliter analizira političko-nacionalno stanje u tadašnjoj Jugoslaviji, blues formu razrađuje u “Neki se rode kraj vode” i “Nemam ništa s tim”, osobna preispitivanja u “Starim” i “Jednom su sadili lipu”, a odgovor na “Računajte na nas” i svoje aktualno viđenje druga Maršala formulira u pjesmi “Requiem”.

LP “Tri posleratna druga”, koji je dobio podnaslov “Muzika” iz istoimenog romana, snimaju 1989. godine Dujin, basist Aleksandar Kravić i glazbenici iz Rijeke, gitarist Elvis Stanić (ex Linija 32, Denis & Denis, Dr Doktor) i bubnjar Tonči Grabušić. Na toj ploči  Balašević se pozabavio karikiranom rap formom u “Sugar rapu”, etno zvukom u “Devojci sa čardaš nogama”, a ponudio je svoje osjećajne iskaze u “Kad odem”, “D-mollu”, “Ćaletovoj pesmi”, “Saputniku”, “O bože”.

Na snimanju ploče “Marim ja”, pored redovitih suradnika, u studiju u Novom Sadu lipnja 1991. godine sudjeluju Davor Rodik (pedal steel gitara), Nenad Januzović (udaraljke) i Josip Kiki Kovac (violina). Ploča donosi pjesme “Nevernik”, “Divlji badem”, “Ringišpil” i mnoge druge.

Ratne godine

Nekoliko godina prije rata, 1987. izvodi pjesmu “Samo da rata ne bude” koja simbolizira himnu antiratnih stavova i odstupanje od bilo kakve pomisli ka uspostavi rata što potvrđuje i stihom “Samo da rata ne bude, ludila među ljudima, veliki nude zablude, plaše nas raznim čudima i svakoj bajci naude, da rata ne bude!”. Pjesmu izvodi s dječjim zborom.

Početkom rata Stanić i Grabušić prekidaju suradnju s Balaševićem i 1991. godine pokreću jazz rock sastav Elvis Stanić Group. Ratne godine Balašević provodi skriven od javnosti. Album “Jedan od onih života” snima krajem 1993. godine s pjesmama zbog kojih biva prešutno zabranjen na većini radio stanica u Srbiji, prenosi Index.

U pjesmi “Krivi smo mi” govori o besmislu rata, i o tome kako smo mi, narodi tadašnjih zemalja dozvolili sve te strahote i pokolje, ne izrazujući svoj bunt ili nezadovoljstvo onim što vladajući čine. A pjesmu “Čovek sa mesecom u očima” posvećuje nekoliko godina prije palom Vukovaru.

Vraća se 1996. nakon duže stanke

Poslije duže pauze album “Naposletku” objavljuje početkom 1996. godine. U ekipu suradnika dolazi mladi bubnjar Petar Radmilović koji se prije toga dokazao u jazz vodama. Nove pjesme “Regruteska”, “Namćor”, “Drvena pesma”, “Dođoška” snimljene su uglavnom na akustičnim instrumentima uz sudjelovanje gudača “Svetog Đorđa”, a upotrebljeni su fagot, oboa, truba i violina koje vjerno dočaravaju atmosferu Balaševićevih stihova.

Godine 2000. Balašević izdaje svoj album pod imenom “Devedesete”. Značajnije skladbe s tog albuma su istoimena pjesma “Devedesete”, “Nedostaje mi naša ljubav”, “Sevdalinka”, “Živeti slobodno” i “Balkanski tango”. Na albumu se našla i parodija “Legend’a o Gedi Gluperdi”.

Album “Dnevnik starog momka” izlazi krajem 2001. godine. Zamišljen kao ispovijest “starog momka”, dat je u 12 pjesama koje nose ženska imena. Početna slova naziva daju “Olja je najbolja”. Balašević se vraća svom matičnom motivu – ljubavi, ali i načinje novu temu u pjesmi “Branislava”. Naime, donosi priču o drogi i svoju jasnu osudu toga zla.

Slovenski sastav Zaklonišče Prepeva je na svojem albumu “Nešto kao Jimmy Hendrix” obradio Balaševićevu “Računajte na nas”, a Voodoo Popeye je na albumu “Voodoo Epopeje” obradio pjesmu “Oprosti mi Katrin”.

Balašević je tijekom karijere objavio pjesmaricu sa svojim tekstovima “Računajte na nas”, roman “Tri posleratna druga” (1991.), knjigu novinskih komentara “I život ide dalje (sve dalje odavde…)” (1993.) i knjigu “Dodir svile” (1996.) u kojoj je izbor tekstova sa ploča. Roman “Jedan od onih zivota” (1997.) bavi se razdobljem od 1. do 15. studenog ratne 1991. godine.

Balašević je napisao scenarij i tumačio glavnu ulogu u TV seriji “Specijalna redakcija”, glumio u TV serijama “Vojnici”, “Pop Ćira i pop Špira”, “Panonski mornar”, i u filmu “Vojnici”.

Za svoj rad dobio je Nagradu punoletstva, Oktobarsku nagradu Novog Sada, Estradnu nagradu Jugoslavije, nagradu za literarni doprinos u području estrade na “Domanovićevim danima satire” i nagradu Todor Manojlović za poseban umjetnički senzibilitet.

Iza sebe je ostavio suprugu Oliveru i troje odrasle djece.

(www.jabuka.tv)